Biografie

Over de schilder


Foto Maarten Dekkers

 

Frank Dekkers (Nijmegen, 1961)

1980-1985 Studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Utrecht, schilderen en grafiek.
1984 Stage bij de schilder Kees Bol te Heusden.
1990 Eervolle vermelding van de Nederlandse Grafiekprijs voor droge-naald etsen.
1991-1997 Docent etsen en tekenen aan Crea, Universiteit van Amsterdam.
1995-2013 Lidmaatschap Vereniging voor Originele Grafiek V.O.G., werkgroep bijzondere projecten.
1998 Houtsneden bekroond met de Nederlandse Grafiekprijs.
1999-2002 Lid van de jury van de Nederlandse Grafiekprijs.
2002-2009 Lid van de Stichting Culturele Raad Zederik.

Museale tentoonstellingen

‘De plek’, Museum Het Oude Raadhuis, Leerdam.
‘Vianen, werkelijkheid en fantasie’, Stedelijk Museum, Vianen.
‘Tussen Vlist en A27′, Stadsmuseum, IJsselstein.
‘Stad en land’, Stedelijk Museum, Vianen.
‘Nederland Waterland, een natte selectie uit de Collectie Knecht-Drenth’, Historisch Museum, Deventer.
‘Dekkers & Hermkens, schilders’, Museum Flehite, Amersfoort.
‘WaterRijk; Rivierenland in Beeld’, Gorcums Museum, Gorinchem.
‘Typisch Hollands!’, Historisch Museum, Deventer.
‘Oorverdovend stil’, Voerman Museum, Hattem.
‘Laagliggend land; de polder in beeld en geluid’, Gorcums Museum, Gorinchem.
‘Kunst en ambacht aan de Hollandse IJssel’, Stadsmuseum, IJsselstein.

Polderrealisme

Langerakse kade 2006, o.i. inkt op papier 52 x 100 cm
Langerakse kade 2006, o.i. inkt op papier 52 x 100 cm

Beweging

Wat water is en dan de rivier. Het is niet zo helder, zwart of wit. Dit land, de dauw, modder en druppels, klei en zand.

Beelden worden lijnen, woorden op papier. Vlakken, gedachten, herkenning uit eerdere tijden. Hoor je de vogels, ruik je de geuren. Zwart en wit worden groen geel en blauw en alle kleuren. Wat zegt wit in welke taal. Het is niet zo helder allemaal. Licht en schaduw, droom en werkelijkheid, we zijn het beide.

Wat gaat er gebeuren, de lucht zo klaar. Wind waait door bomen, je zegt het maar. Misschien is jouw beeld ook mijn verhaal, en misschien ook niet, wat ik wil. Hoor ik wel de hele hemelboog, heel de aarde, beweging van riet? Ik wil wel, een zandbank valt droog.

Zwart wordt wit en wit wordt zwart. We kijken er naar en nemen deel.

Roeland Schweitzer

Dit gedicht van Roeland Schweitzer (www.schworks.nl) was in combinatie met de tekening een bijdrage aan de tentoonstelling Polderrealisme, welke een ode bracht aan de polder als muze voor de kunst. Daarnaast realiseerden 4 andere dichters een gedicht bij kunstwerken: Barney Agerbeek, Ro van Doesburg, Erik Lelieveld, Niek Satijn. De combinatie beeld en woord was in 2006 in het Gorcums museum en op andere locaties in de Alblasserwaard te zien.

 

Solotentoonstellingen, onder andere

Smelik en Stokking Galleries, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam.
Galerie Petit, Amsterdam.
De KunstSalon, Utrecht.
Galerie Mark Peet Visser, Heusden.
Galerie Mebius, Noordhorn.
Galerie De Garage, Bergen (N.H.).
Galerie Hartman en Hartman, Gorinchem.
Galerie de Ploegh, Museum Flehite, Amersfoort.


Schilderend in de Beaufortain

 

Groepstentoonstellingen

Galerie de Vis, Harlingen.
‘Het Riviergezicht’, Broerenkerk, Zwolle.
N.J.Brink/Kunstzaken, Nieuwerbrug aan de Rijn.
Kasteel Groeneveld, Baarn.
Galerie Wed, Utrecht.
Galerie Famke van der Kooi, Zoelen.
Stedelijk Museum Het Prinsenhof, Delft.
‘Biënnale van de Nederlandse Figuratieve Kunst’, Eusebiuskerk, Arnhem.
‘Grafiek 2005, De keuze van Marcel Schellekens’, Kunstenaarscentrum, Bergen.
’2000 jaren Nijmegenaren’, Sint Stevenskerk, Nijmegen.
‘Dubbele ramen’, De Zonnehof, Amersfoort.
‘Andere omtrek’, Gorcums Museum, Gorinchem.
‘Stil’, Kunstcentrum, Zaandam.
‘Nieuw Amersfoorts palet’, Mondriaanpaviljoen, Amersfoort.
‘Vergezichten’, Sint Stevenskerk, Nijmegen.
‘De keuze van Susanne Weide’, Stedelijk Museum, Vianen.
‘Papier in de hoofdrol, Nederlandse papierkunst van NU’, Gorcums Museum, Gorinchem.


In de kou in de Kersbergsche waard

 

Kunstbeurzen en manifestaties

‘Kunst Rai’, Amsterdam.
‘Grafiek Nu’, Singer Museum, Laren.
‘Holland Art Fair’, Congresgebouw, Den Haag.
‘Art Fair Autotron’, Rosmalen.
‘Contemporary Art Twente’, Expocentre, Hengelo.
‘Realisme’, Passengers Terminal, Amsterdam.
‘Primavera’, Erasmus congrescentrum, Rotterdam.
‘Art Laren’, Brink, Laren.
‘Open Art Fair’, Jaarbeurs, Utrecht.
‘Art Zaanstad’, Hembrugterrein, Zaandam.
‘Artfair s’-Hertogenbosch’.
‘Art Breda’, Chasséveld, Breda.

Buitenlandse tentoonstellingen

‘5th International Biennial Print Exhibit’, Taipei Fine Arts Museum, Taipei, Taiwan.
‘3rd Kochi International Triennial Exhibition of Prints’, Kochi Honmachi, Japan.
Galerie Kunst Forum, Merelbeke, België.
‘Line Art’, Gent, België.
‘Art London’, Chelsea, Engeland.
‘Gesicht der Zeit’, KunstForum, Berlijn, Duitsland.
‘Lille Art Fair’, Lille, Frankrijk.
‘Art Nocture’, Knocke, België.
‘AAF’, Hamburg, Duitsland.
‘Art Karlsruhe’, Karlsruhe, Duitsland.
‘Montagnes d’aujourd’hui’, Galerie Ruffieux-Bril, Chambéry, Frankrijk.
‘AAF London’, Hampstead, Engeland.
‘Classic Event’, Knokke, België.


Langs de Zederik

 

Opdrachten

Een tekening voor ‘De Schakel’, tijdschrift voor Utrechts gemeentepersoneel.
Een wandobject voor een patiëntenkamer, Diakonessen ziekenhuis, Utrecht.
Houtsnede in een oplage van 40 stuks voor de Royal Nederland Kunstcollectie, Utrecht.
7 Houtsneden in een oplage van 15 stuks voor het Holland-Amerika Lijn schip MS Oosterdam, VFD Interiors, Utrecht.
‘De Arnhemprent’, een houtsnede in een oplage van 25 stuks voor Intermedi-Art, Nijmegen.
Opdracht tot het maken van drie schilderijen voor het M.S. Queen Mary 2 van rederij Cunard, Onderneming en Kunst, Amsterdam.
Een houtsnede in een oplage van 12 exemplaren voor de Stichting voor Protestants Christelijk Onderwijs, Culemborg.
Houtsnede in een oplage van 40 stuks voor de Allianz Nederland Kunstcollectie, Utrecht.
Een houtsnede voor Stichting Grafipersingen, Beek-Ubbergen.
Houtsnede in een oplage van 400 exemplaren voor Grafiekwereld, Oosterwolde.
‘De Nijmegenprent’, een houtsnede in een oplage van 25 stuks voor Intermedi-Art, Nijmegen.

Arnhemprent

Hoog Erf 2003, houtsnede 60 x 80 cm
Hoog Erf 2003, houtsnede 60 x 80 cm

Na 10 jaar de Arnhemprent verzorgd te hebben organiseerde Intermedi-Art een tentoonstelling van de 10 Arnhemprenten in combinatie met 10 gedichten of teksten die verschillende schrijvers aan de hand van een prent maakten.

Veluwe

Je hoort de droogte ritselen. Je hebt
Het mulle zand geproefd, de rulle hei
Je schept er met je hand doorheen; het ebt
Als water weg, als tijd die wel voorbij

Maar niet verloren gaat. De struiken bruin
Verlept, de bomen stoffig en verdord
Geen vogel waagt zich in een brosse kruin –
Het hoogste lied voorlopig opgeschort

Hier heerste zomerzon met harde hand
Sloeg met een vloek het vale ouwe land
Dat dor en droog zal blijven tot aan mei

Dan wordt het kale Eden weer een tuin
Van bloesem, bladgroen, stammen, mos en zand
Met nonchalance en meesterschap beplant

Cees van der Pluijm

 

Catalogi en publicaties

‘Grafiek Nu 4′, jury rapport van de Nederlandse Grafiekprijs, Biënnale van de Nederlandse grafische kunst, oktober 1990.
Catalogus ’5th International Biennial Print Exhibit 1991 R.O.C.’ december 1991.
‘Beeldend Nederland’, P.M.J. Jacobs, uitgeverij drs. P.M.J. Jacobs BV, Tilburg, 1993.
Catalogus ‘Grafiek Nu 6′, Biënnale van de Nederlandse grafische kunst, oktober 1994.
‘3rd Kochi International Triennial Exhibition of Prints’, Kochi, Japan, 1996.
Catalogus ‘Grafiek Nu 7′, Biënnale van de Nederlandse grafische kunst, oktober 1996.
‘Natuurgebied. Verboden toegang.’ artikel met illustratie in Forum, De Volkskrant, 10-1-1998.
Catalogus ‘Grafiek Nu 8′, Biënnale van de Nederlandse grafische kunst, november 1998.
Catalogus ‘Grafiek Nu 9′, Biënnale van de Nederlandse grafische kunst, oktober 2000.
‘Royal Nederland Kunstcollectie 2001-2002′.
‘Grafiek Nu 10’, Biënnale van de Nederlandse grafische kunst, 2002.
‘Ezel in de wei’, Marlies Rijkers, Kunst Centraal, onderwijsproject voor de basisschool, maart-april 2002.
‘Vianen, werkelijkheid en fantasie’, tekst Suzan Weide en Dick Adelaar, Stedelijk Museum Vianen, 2003.
‘Een wereld van contrasten’, artikel in ‘Het portret geportretteerd’, over het werk van Nicole Montagne, uitgeverij Waanders, Zwolle 2003.
‘Vijfendertig jaar Smelik & Stokking Galleries’, Den Haag, 2004.
‘2000 jaren Nijmegenaren’, Jaap van den Born, uitgegeven door Intermedi-Art, Nijmegen, 2005.
‘Allianz Nederland Kunstcollectie 2005-2006′, Nieuwegein, 2005.
‘Kunst met zorg’, Stichting AM Foundation, Amsterdam, 2006.
‘Arnhemprent 10 jaar’, Intermedi-Art, Nijmegen 2006.
Catalogus ‘Kleingrafiek van Grafiek Nu’, 2007.
‘In druk’, artikel in ‘Marcel Schellekens, Romantisch realist’, over diens grafiek, uitgeverij Thieme Art, Deventer, 2008.
‘Typisch Hollands!’, H. Renes en M. Bosboom, uitgeverij Walburg Pers, Zutphen, 2008.
‘Koot’, tekst over de graficus en docent Frederik Koot en de Utrechtse Academie, Nobilis Cahier 5, Oosterwolde, 2013.
‘Palet van de 20ste eeuw. Honderd jaar beeldende kunst in Amersfoort’, Lex van de Haterd en Burchard Elias, uitgeverij Bekking & Blitz, Amersfoort, 2013.
‘De verten’, artikel in Stin-journaal, over motorrijden met een ICD, STIN, Amsterdam, 30-01-2014.
‘Uiterwaard in winterse regen’, Pieter Jonker, Grafiekwereld 57e jaargang nummer 3, Oosterwolde, herfst 2014.

Rivierlandschappen


Omslag van de catalogus Smelik & Stokking Galleries

Passanten

‘Ha die Van Gogh! Wordt het wat? Wat kost dat nou? Kan je der van leven? Van onze zak zeker! Kom ik er ook op? U bent zeker net begonnen?
En nu thuis afmaken! Jij bent zeker kwadraat, zo noemen ze dat toch? Nou ik vind het niks. Ken je die-van-die, die schildert pas écht mooi!
Stil is het hier hè. Nou, je hebt een mooi plekje uitgezocht. Mooi hè, de natuur.’

 

Boeken

‘Frank Dekkers, landschappen’, uitgave met een tekst van Akke Schutte, 32 pagina’s, 27 kleur en zwart wit afbeeldingen, oplage 1000 stuks, oktober 1998.
‘Frank Dekkers, Jeroen Hermkens, De plek’, uitgave bij de expositie ‘De plek’, Museum Het Oude Raadhuis, met een tekst van Rimme Rypkema, 64 pagina’s, 50 kleurenafbeeldingen, oplage 1000 stuks, december 1999.
‘Frank Dekkers, schilderijen en houtsneden’, met een inleiding van Rimme Rypkema, uitgeverij Van Spijk Art Projects, Venlo, 64 pagina’s, 52 afbeeldingen in kleur, oplage 750 stuks, september 2001.
‘Aan de rivier’, tekeningen van Frank Dekkers met gedichten van Menno van der Beek, Mark Boog, Lenze Bouwers, Chrétien Breukers en Abe de Vries, uitgeverij De Weideblik, Varik, 2006.
‘Dekkers & Hermkens, schilders’, tekst Onno Maurer, uitgeverij Bekking & Blitz, Amersfoort, 2007.
‘Frank Dekkers, rivierlandschappen’, Smelik & Stokking Galleries, Den Haag, 2007.
‘Oorverdovend stil’, teksten van Dick Adelaar, Margot Fretz, Christina Hosman, Jeroen Hermkens, Bianca Ruiz, Akke Schutte, uitgeverij Thieme Art, Deventer, 2009 / Uitgeverij Waanders & de Kunst, Zwolle, 2015 (2e druk).

Oorverdovend stil

Omslag van het foudraal van de luxe editie
Omslag van het foudraal van de luxe editie

Het boek Oorverdovend stil is in november 2009 gepresenteerd tijdens de gelijknamige tentoonstelling in Galerie De Ploegh te Soest. Daarnaast waren er presentaties in De KunstSalon te Utrecht en het Voerman Museum in Hattem. Uitgeverij Thieme Art heeft het boek uitgegeven in een met harde kaft gebonden editie en in een luxe editie in linnen en foudraal, met twee meegebonden litho’s en, los bijgeleverd, twee houtsneden.

boekomslag

Het boek biedt voor de eerste maal een overzicht van alle verschillende disciplines die Frank Dekkers beoefent. Naast de Nederlandse komen ook buitenlandse landschappen aan bod. De teksten zijn geschreven door de kunsthistorici Dick Adelaar, Bianca Ruiz en Christina Hosman en door schilder Jeroen Hermkens. De inleiding is van Margot Fretz. Een katern is gewijd aan het fotografische verslag van een dag buiten werken door Rick Strooper. Reproductiefotografie door Ben Vulkers. De vormgeving is gedaan door Frans Nies.
Inmiddels is Thieme Art verder gegaan als Uitgeverij Waanders & de Kunst. Een tweede druk van ‘Oorverdovend stil’ is uitgevoerd, de presentatie was in maart 2015 in de KunstSalon.

 

Grafische uitgaven

‘Regen’, in linnen gebonden prentenboek met 12 originele litho’s, titelpagina en colofon van de steen gedrukt, nummer 1 uit de serie kunstenaarsboeken van de Vereniging voor Originele Grafiek, Den Haag 2002.
‘Winterreise’, in linnen gebonden uitgave van 24 originele litho’s, oplage 24 exemplaren, Ameide 2006.
’21 Prenten’, in linnen gebonden originele etsen, litho’s en droge-naalden op groot formaat, oplage 1 exemplaar, Ameide 2009.

Winterreise

De wegwijzer
Der Wegweiser

Gepresenteerd in de De KunstSalon te Utrecht op 12 november 2006; een in linnen gebonden uitgave van 24 originele litho’s. De hele oplage van het boek bestaat uit 24 exemplaren.
De litho’s zijn gebaseerd op Franz Schubert’s Winterreise. In 24 liederen, naar de gedichten van Wilhelm Müller, trekt een man door het land, op weg naar zijn einde.
De 24 prenten zijn geen illustratie bij deze cyclus. Zij vormen een reis door landschappen, soms donker of besneeuwd, maar altijd met een horizon die de reiziger doet verlangen naar dat wat zich er achter bevindt.

 

Artikelen

‘Frank Dekkers legt landschap met eigen handschrift vast’, Hans Lutz, Utrechts Nieuwsblad, 24-10-1991.
‘Frank Dekkers imponeert in Kunstsalon’, Marlies Souren, Utrechts Nieuwsblad, 05-11-1993.
‘Kleurig pleidooi van Dekkers voor het Bergense landschap’, Onno Hoedeman, Alkmaarder Courant, 07-11-1997.
‘Kunst als product of als passie?’ Saskia Noort, Facts, december 1997.
‘Pure prentkunst van winnaars Grafiekprijs’, Meppeler Courant, 01-09-1999.
‘Rivierenland vastgelegd in olieverf’, Piet Augustijn, Het Kontakt, Leerdam, 15-12-1999.
‘Schilderen met ontberingen’, Dick Fijlstra en Brand Overeem, Dagblad Rivierenland, 05-02-2000.
‘Ik ben een horizonkijker’, Piet Augustijn, Gorcumse Courant, 24-12-2001.
‘Gevleugelde gebouwen en robuuste landschappen’, Wim van der Beek, Zwolse Courant, 28-01-2002.
‘De landschapschilder Frank Dekkers’, Jan Aldenhoven, Atelier, juli/augustus 2003.
‘Robuust en fragiel in Huize Erica’, Antonie den Ridder, de Gelderlander, 15-04-2004.
‘Frank Dekkers in De Ploegh’, Thea Figee, Utrechts Nieuwsblad/Dagblad Rivierenland, 13-05-2004.
‘Een dag langs de dijk bij Achthoven’, Atelier, juli/augustus 2004.
‘Schilder legt vast wat gaat verdwijnen’, Dick Fijlstra en Brand Overeem, Dagblad Rivierenland, 23-10-2004.
‘Het landschap, hedendaagse interpretaties op Realisme 05′, Tableau fine arts magazine, december 2004/januari 2005.
‘Stad en Land: Frank Dekkers en Jeroen Hermkens’, Susanne Weide, Nobel Magazine, 2005, nr 1.
‘Een groot verlangen drijft mij naar buiten’, Karen Duking, Utrechts Nieuwsblad/Dagblad Rivierenland, 31-03-2005.
‘Frank Dekkers, Alpenschilder’, Dick Adelaar, Nobel Magazine, 2006.
‘Rust, ruimte en horizon die almaar verder gaat’, Thea Figee, Algemeen Dagblad, 14-11-2006.
‘Liever een rotspartij dan een kathedraal, Nederlandse bergkunst’, Christa Slootman, Hoogtelijn, 2010, nr 2.
‘Frank Dekkers, landschapschilder pur sang’, Els Bracke, Kunst- en Antiekjournaal Collect, februari 2010.
‘Nederlands niemandsland in het werk van landschapschilder Dekkers’, Wim van der Beek, De Stentor, 23-07-2010.
‘Verlangen’, artikel in Stin-journaal, over het werk van schilder en graficus Frank Dekkers, STIN, Amsterdam, 25-04-2014.
‘Frank Dekkers komt thuis met Nijmegenprent’, Jaap Bak, De Gelderlander, 06-06-2014.
‘Je peins pour exister’, portret door Anne Lord, galerie Ruffieux-Bril, Chambéry, juni 2014.
‘De landschappen van Frank Dekkers’, De Stad Gorinchem, 05-07-2015.

Foto Erik Leeman
Foto Erik Leeman, surround photography en vrtual reality: www.erikleeman.com en Flickr.

 

Radio en televisie

‘Radio Uit’, NPS, Radio1, interview door Machteld Kooij, december 1998.
‘Vlaanderen Vakantieland’, item over de Bergense Kunsttiendaagse, BRT televisie, 1998.
‘Lava’, kunstprogramma van Kanaal 9 en TV Utrecht, april 2002.
‘Kunstflitsen’, Omroep Ede, interview door Liesbeth Beerdsen, 31-03-2004.
Omroep Amersfoort, item over de tentoonstelling in Museum Flehite, 03-10-2007.